پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
03 اسفند 1398 - 09:59
گزارش انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی

ملت در «جشن ملی انتخابات» خوش درخشید

درحالی‌که دشمن با انواع و اقسام ترفندها و توطئه‌ها سعی داشت انتخابات دیروز را به رویدادی سرد و کم‌رمق تبدیل کند اما ملت ایران یک‌بار دیگر نشان داد که به‌نظام و میهن و سرنوشت خود علاقه دارد و حماسه‌ای دیگر رقم زد.
کد خبر : 5185

پایگاه رهنما:

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی دیروز در کمال آرامش و امنیت و با حضور پرشور ملت در سراسر کشور برگزار شد. واجدین شرایط شرکت در انتخابات دیروز، ۵۷ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۱۵۹ نفر بودند که از این تعداد ۲ میلیون و ۹۳۱ هزار و ۷۷۶ نفر رأی اولی محسوب می‌شدند. از کل واجدین شرایط شرکت در انتخابات دوم اسفند ۹۸، تعداد ۲۹ میلیون و ۳۹ هزار و ۱۵۲ نفر مرد و تعداد ۲۸ میلیون و ۸۷۹ هزار و ۶ نفر زن بودند.
واجدین شرایط برای انتخاب 290 نماینده مجلس شورای اسلامی از میان بیش از 7 هزار نامزد، پای صندوق رأی رفتند. همچنین مردم ۵ استان تهران، خراسان رضوی، خراسان‌شمالی، قم و فارس، روز جمعه علاوه بر انتخاب نمایندگان مجلس یازدهم، برای شرکت در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان پنجم نیز پای صندوق‌های رأی حاضر شدند.
انتخابات روز جمعه، سی‌وهفتمین انتخاباتی بود که در تاریخ جمهوری اسلامی ایران برگزار ‌شد. به‌عبارتی‌دیگر، طی ۴۱ سال گذشته، ۳۶ انتخابات در ایران برگزارشده است، یعنی به‌طور متوسط هر یک سال و چند ماه، یک انتخابات ملی در ایران برگزار شده است. انتخاباتی که تجلی الگوی مترقی مردم‌سالاری دینی و نقش‌آفرینی و مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خود و پیشبرد امور کشور است. در جریان انتخابات روز جمعه دوم اسفند، تعداد ۲۰۸ حوزه انتخابیه در ۳۱ استان کشور دایر بود. تعداد شعب اخذ رأی در این ۲۰۸ حوزه انتخابیه، ۵۴ هزار و ۶۱۱ شعبه بود؛ که از این میزان، ۴۰ هزار و ۲۱۰ شعبه به‌صورت ثابت و ۱۴ هزار و ۴۰۱ شعبه به‌صورت سیار بودند. از ۲۰۸ حوزه انتخابیه، ۲۰۳ حوزه انتخابیه، ملی محسوب شده و ۵ حوزه انتخابیه نیز مربوط به اقلیت‌های دینی بود. همچنین ۱۷۴ حوزه انتخابیه هم تک‌نماینده بود.
تحریم اعضای شورای نگهبان در شب انتخابات
یکی از نکات قابل‌توجه در این میان، تحریم 5 تن از اعضای شورای نگهبان توسط آمریکا در شب انتخابات بود. وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنج‌شنبه ساعاتی مانده به آغاز انتخابات مجلس شورای اسلامی، طی بیانیه‌ای اعلام کرد که نام 5 نفر از اعضای شورای نگهبان قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به فهرست افراد تحت تحریم دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (اوفک) از نهادهای زیرمجموعه این وزارتخانه افزوده شده است.
بر اساس این بیانیه، نام آیات عظام جنتی و یزدی و آقایان کدخدایی، ره‌پیک و صادقی مقدم در فهرست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفته‌ است. وزارت خزانه‌داری آمریکا در اقدامی مداخله‌جویانه و به بهانه «رد صلاحیت افراد برای رقابت در انتخابات» اقدام به افزودن نام این 5 عضو شورای نگهبان به فهرست تحریم‌های خود کرده است.
رهبر معظم انقلاب: «انتخابات جشن ملی است»
دیروز صبح رهبر معظم انقلاب اسلامی همچون ادوار گذشته در اولین دقایق آغاز رأی‌گیری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری با حضور در محل صندوق سیار ۱۱۰ در حسینیه امام خمینی(ره)، آراء خود را به صندوق انداختند.
متن کامل پرسش خبرنگار و پاسخ رهبر معظم انقلاب را در ادامه می‌خوانید:
خبرنگار: بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم. حضرت آقا! از طرف جامعه‌ی رسانه‌ای کشور به‌ویژه رسانه‌ی ملّی خدمت شما سلام عرض می‌کنم؛ صبحتان بخیر.
رهبر انقلاب: علیکم السّلام و رحمةالله؛ صبح شما هم بخیر. خسته نباشید.
خبرنگار: متشکرم از شما. حضرت‌عالی طبق دوره‌های گذشته و مثل انتخابات قبل، در نخستین دقایق رأی‌گیری در پای صندوق‌های رأی حضور داشتید و رأی خودتان را به صندوق انداختید. هم‌اکنون میلیون‌ها ایرانی شاهد حضور شما در اینجا ــ در حسینیه‌ی حضرت امام خمینی ــ هستند. حضرت‌عالی بفرمایید که چه توصیه و چه پیامی درباره‌ی انتخابات برای ملّت غیور و سرافراز ایران اسلامی در این روز تاریخی و سرنوشت‌ساز دارید؟
رهبر انقلاب: بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم. اولاً روز انتخابات روز یک جشن ملّی است؛ این جشن را به همه‌ی هم‌میهنان عزیزمان در سراسر کشور تبریک میگویم؛ ثانیاً روز احقاق حقّ مدنی ملّت است که می‌خواهند بیایند رأی بدهند و شرکت خودشان در اداره‌ی امور کشور را ــ که حقّ آنها است ــ به دست بیاورند؛ ثالثاً یک تکلیف شرعی است که اینها را ما قبلاً هم عرض کرده‌ایم؛ و حقیقت این است که انتخابات متضمن منافع ملّی کشور است. هر کسی که به منافع ملّی کشور علاقه‌مند است، در انتخابات شرکت می‌کند.
توصیه‌ی من این است اولاً همه با همت حرکت کنند و بیایند به اشخاص موردنظر خودشان ــ که به آن رسیده‌اند ــ رأی بدهند؛ و این کار را هرچه زودتر انجام بدهند، این توصیه‌ی همیشگی ما است؛ یعنی نگذارند آخر شب و آخر وقت؛ همین اوّل وقت ــ اوّل روز، نیمه‌ی اوّل روز ــ بیایند رأی بدهند و جمعیت در پایان روز متراکم نشود؛ و بعد هم در هر شهری به تعداد نامزدهای آن شهر رأی بدهند؛ مثلاً در تهران به سی نفر رأی بدهند واقعاً؛ اسم سی نفر را بنویسند؛ این خیلی کمک می‌کند به اینکه ان‌شاءالله مجلس، یک مجلس قوی باشد.
از خداوند متعال می‌خواهیم که به ملّت ایران توفیق بدهد، خیر بدهد؛ و رحمت و برکت خودش را بر این ملّت ان‌شاءالله نازل کند و این انتخابات را هم مایه‌ی خیروبرکت برای این کشور قرار بدهد.
از شما دوستان رسانه‌ای هم تشکّر می‌کنیم که زحمت کشیدید و بازهم زحمت خواهید کشید. والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته.
خبرنگار: حضرت آقا از شما سپاسگزارم و متشکرم.
پوشش گسترده خبری
گفتنی است برای انتخابات مجلس یازدهم، ۱۹۲ روادید مطبوعاتی برای نمایندگان غیرمقیم رسانه‌های خارجی وابسته به ۸۰ رسانه و ۲۳ کشور جهان، صادر شده است.
با توجه به مشارکت ۳۰۰ نماینده مقیم وابسته به ۱۷۰ رسانه از ۳۴ کشور در پوشش خبری این دوره از انتخابات، تعداد نمایندگان رسانه‌های خارجی در انتخابات مجلس شورای بیش از ۴۰۰ خبرنگار از بیش از ۲۳۲ رسانه است.
حضور در نشست خبری ریاست جمهوری، سخنگوی شورای نگهبان، رئیس ستاد انتخابات کشور پیش از انتخابات و پوشش مراسم رأی‌دهی مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) به‌عنوان اولین فعالیت خبری نمایندگان رسانه‌های خارجی هم‌زمان با آغاز اخذ رأی در سراسر کشور، ازجمله فعالیت‌های خبری نمایندگان رسانه‌های خارجی بود که با هماهنگی اداره کل رسانه‌های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شد.

ارسال نظرات